Agile Estimation - The art of getting commitment

There are a lot of misconceptions about Estimation in Software Development, even with Agile Estimation using relative estimation techniques. The misconceptions lead to the wrong expectation of stakeholders and the development team on estimation activities. In this talk, I will give some real reasons and benefits we get from Estimation and some techniques to help the team and stakeholder get the most from estimation activity.

 
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Outline/structure of the Session

1. Introduction about Estimation and Accuracy

2. Different between Absolute estimation and relative estimation

3. The misconceptions about estimation

4. Why Planning Poker

5. What about accuracy?

6. Comparison techniques.

7. Conclusion.

Learning Outcome

1. Understand Agile Estimation and be able to conduct an Estimation meeting

2. Understand the effectiveness of estimation and set correct expectation on the team.

3. Getting commitment from development team.

4. Take away practices to apply 

Target Audience

Engineers, Stakeholders. Product Owner, Scrum Master

schedule Submitted 11 months ago

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  • Liked 武市 大志
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    武市 大志 - 日経電子版 穴のあいたバケツ開発

    60 mins
    Keynote
    Intermediate

    日経電子版は2015年に日経電子版アプリを全面リニューアルし、その後の継続的な改善リリースによってアクティブユーザー数を1年で2倍に押し上げ、AppStoreのおすすめベストニュースAppにも選ばれました。

    これらを実現したのはレガシーな開発体制からの脱却、社員がメインエンジニアとしてプログラムを書く内製開発、そして部局の壁を越えて理想を実現するためのチーム力でした。アジャイル開発を進める上で遭遇した課題・解決策、そしてこれからの展望をお話しします。

  • Liked Tsuyoshi Ushio
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    Tsuyoshi Ushio / Rochelle Kopp - Scrum / DevOps の導入を加速させるグローバルマインドセット

    45 mins
    Talk
    Intermediate

    日本へのScrum / DevOps の導入を米国と同じような深度、スピードで実施するのは 大変難しいと言われています。解決策は、Scrumが生まれた国、米国の文化、マインドセットを学ぶことです。本セッションはマルチカルチャーの専門家のRochelle Kopp さんと共に研究している Agile / DevOps のための文化インストールメソッドのうち、Scrumの背景に存在する米国の文化をインストールするグローバルマインドセットをご紹介いたします。これによって、Scrum の背景をより深く理解し、Scrumや新しい技術の導入をより効果的、高速に実施できるようになります。是非ご参加ください!

  • Hien Nguyen
    Hien Nguyen
    Board member
    Agile Vietnam
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Intermediate

    Testing isn't mentioned directly in any Agile method but it's super important to support the built-in quality. Then how to get it done in the right way? This talk delivers one of the common approach with the case study, following Agile testing manifesto

    This talk comes from the problem, methodology to solution, applied in a complicated system for years.

  • Liked Stefan Nüsperling
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    Stefan Nüsperling / Tetsuro Oniki - How to Energize People - Agile Leadership

    45 mins
    Workshop
    Intermediate

    In this workshop you will learn how to energize people with a simple card game called Moving Motivators, developed by Jurgen Appelo, the founder of Management 3.0.
    Management 3.0 is a movement of innovation and leadership with management as a group responsibility. Its goal is to help you grow and transform organizations into becoming great places to work.

    The Moving Motivators Game is not only a tool for learning about each others intrinsic motivation, it is also an effective communication exercise and it is always great fun for all participants.

  • Liked Yosuke Matsuura
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    Yosuke Matsuura - 最短で成果を上げる!強いスクラムチームの作り方

    45 mins
    Case Study
    Beginner

    頑張ったのに成果として認められないから脱却し、「最短で成果を上げる」ためのノウハウをご紹介します。
    私は、2011年にスクラムと出会ってから、ほぼ毎期で社内賞または社外賞を14件受賞することができるように成長できました。
    (補足:スクラム実践前は、ウォーターフォール開発のエンジニアでしたが、社内賞・社外賞からは無縁でした。。)
    最短で成果を上げるためには、「強いスクラムチームを作る」ことが大切だと実感しております。

    なぜ、スクラムチームをつくる必要があるのか?、どのようにしたら、強いスクラムチームを作ることができるのか?を成功・失敗事例を交えながらご紹介いたします。
    また、現場では、スクラムによるアジャイルな開発を導入していない方にも、明日からすぐ実践できる秘訣をご紹介いたします。

  • Liked kyon_mm
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    kyon_mm - Scrumありがとう、そしてさようなら-Scrum 破-

    kyon_mm
    kyon_mm
    Test Architect
    オンザロード
    schedule 1 year ago
    Sold Out!
    45 mins
    Experience Report
    Intermediate

    ScrumをScrum Guideに従ってやることから、次のステップに進んだ私がいるチームの事例発表になります。私達は2015年にテストやメトリクスを活用して、プロダクトにもプロジェクトにも透明性、検査、適応の3本柱を強化してきました。

    私達はいまやスクラムに別れを告げつつあります。スプリントは1日以下で、ロール(PO, SM, Member)はスプリント毎にクジで決定し、スプリントレビューはPO以外が全員個別にデモします。テストやメトリクスも更に洗練され、いまや私達は自分達のタスクを最小6分単位でスケジュール、追跡し、改善に役立てています。

    このチームが取り組んでいること、そしてどうしてこのようなことをやっているのかをみなさんにご紹介します。

  • Liked Masahiro Taguchi
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    Masahiro Taguchi - ゲーム開発を盛り上げる技術とチームを支え続ける原動力

    20 mins
    Talk
    Beginner

    みなさんの開発現場は盛り上がっていますか? 開発現場では、チームが協力しあって取りかかることは重要だと思いますが、その場の空気が盛り上がっていないと、チームが協働的に取り組むことが難しくなってきます。

    また近年のゲーム開発では、開発規模がますます巨大化していく上に、市場やお客様のニーズも日々変化してきているため、開発の複雑さも増してきており、そうした中でライバルよりも良いプロダクトをお客様に早く届けることがビジネスとして重要であり、そのために開発プロセスや考え方もそれに合わせて変化させていくことが重要になっています。

    本セッションでは、ゲーム業界でのソフトウェア開発の特徴をお話した上で、私が開発現場をもっと良くしていくためにどのような取り組みを行ったのか、またどのような想いを持ってチームを支え続けてきたのかをお話したいと思います。

    関西人なので面白おかしく話すことを保証します!

  • Liked Yudai  Moriya
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    Yudai Moriya / Akihisa Kodera / Hiroshi Muto / Jun Obata - 学生がチーム開発のメンタリングを改善したひと夏の話

    20 mins
    Talk
    Beginner

    筑波大学大学院 M2 4人による発表です.

    筑波大学では,毎年8月に2週間のenPiT開発合宿を開催しています.全国の大学から100名近くのM1の受講生が参加し,10数チームに分かれて,プロジェクトを通してチーム開発を学んでいます.

    そこには,前回の受講生であるM2の学生が,教員や社会人とともにメンターとして参加しています.

    合宿中は,受講生チームの朝会を必要に応じてファシリテーションし,Scrum of Scrumsを実施して情報共有を行っていました.

    これまでメンターは,受講生をサポートする仕組みを作り,毎年改善してきました.
    昨年の受講生だった僕たちの経験から,メンターをもっと有効活用する方法はないかと考え,"enPiT Go"というメンター呼び出しシステムを作成し導入しました.

    本セッションでは,このメンタ―呼び出しシステムと,Scrum of Scrumsを使ったメンタリングの仕組みについてお話します.
    Scrumの実践とメンタリングを経験した学生の体験談や,そこから得られた知見を共有します.

  • Liked Tsuyoshi Ushio
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    Tsuyoshi Ushio - How to successfully install Scrum / DevOps in Asia

    45 mins
    Talk
    Intermediate

    Installing Agile / DevOps in Asia is very difficult. However, if you understand the five steps,

    It will be easy.  1. Presentation and Demo 2. Value Stream Mapping 3. Install western culture

    And readiness for Devops 4. DevOps hackfest 5. Continuous improvement and monitoring.

    Don’t miss this session to break the barrier. 

    InfoQ publishes my article related this and a lot of famous agile/DevOps guys retweeted the article.

    https://www.infoq.com/articles/agile-success-asia

     

     

  • Liked Stefan Nüsperling
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    Stefan Nüsperling - Scale an Organization the Agile Way | 会社組織のスケールアップ

    45 mins
    Workshop
    Intermediate

    In this workshop you will learn how to grow business in an agile way, with a simple card game called „Meddlers“, developed by Jurgen Appelo, the founder of Management 3.0.
    Management 3.0 is a pioneering approach to help creative organizations survive and thrive in the twenty-first century.

    The exercise allows players to visualize and discuss organizational structure, in a way that matches the concept of value networks.

  • Liked Kenji Morita
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    Kenji Morita - 20分でスクラム入門 ステップ・バイ・ステップ

    Kenji Morita
    Kenji Morita
    Senior Engineer
    Canon Inc.
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Beginner

    スクラムについて、大きな重要な概念から順に説明し、何段階かに分けて少しずつ詳細化しながら解説をして、最後にはスクラムガイドに載っている用語の説明まで辿り着きます。

    スクラムの有用性を説明する必要がない相手への説明、用語から入ると嫌がられそうな相手への説明用に作りました。

    聴衆の方には、当たり前の内容だと思いますが、新米スクラムマスターが開発チームに説明をする場合、事務部門などでスクラムを採用したい場合の説明などに使えるとおもいます。

    資料は、皆さんがカスタマイズして使えるようにpptxでお配りしたいと考えています。

  • Hien Nguyen
    Hien Nguyen
    Board member
    Agile Vietnam
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Executive

    Agile seems very easy to understand , not hard to follow to one of the frameworks. But being Agile is another story. This talk focus on the top of common Agile misconceptions that I have observed for years in some organizations, that limits the advantages of applying Agile. It's time to detect and get them corrected.

  • Liked Kenji Morita
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    Kenji Morita - LeSSにおけるチーム連携のパターン

    Kenji Morita
    Kenji Morita
    Senior Engineer
    Canon Inc.
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Advanced

    最近は日本でも、Scrumの実践者は増えてきており、1チームでの開発で成功をおさめ、2チーム、3チームと規模を拡大している事例も増えてきていると思います。Scrumのスケール手法としては、SAFeがメジャーですが、フレームワークとして非常に大きく、数チームのためのフレームワークとしては、取り組みにくいのが現実です。

    そこで、昨年は「Nexus と LeSS 概要と説明」と題して、それらの概要や共通点を紹介しました。どちらの手法も、元になっているスクラムと同じで、必要最低限の必須のフレームワークのみを定義しており、少しずつ開発規模を拡大していくチームが、必要最小限のプラクテスを実践し、不足部分に関しては、開発チームが改善していくスタートラインとするのに、適した手法になっています。

    Nexusでは、依存関係が最小になるように、LeSSでは、フィーチャーチームによるチーム分割を基本とし、ドメイン知識や実装する機能について、チーム内で完結し、できる限りチーム内でのコミュニケーションで、開発が進められるように考えられています。

    しかしその場合、異なるチームが同じコンポーネントの変更をする必要があり、専門性の高い技術を全てのチームが持たなければならないことを意味します。
    このような問題を解決するため、LeSSには以下のようなチーム間連携の仕組みがあります。
    * マルチチーム・バックログリファインメント
    * No Branch
    * コミュニティー
    * オープンスペース
    * トラベラー
    * コンポーネントメンター
    * スカウト

    本セッションでは、Scrumのスケールアップの時に、チーム間連携を改善するこれらのプラクティスについて、紹介します。

    LeSS Study コニュミュニティーで学び、日本での第一回の「認定LeSS実践者コース」の受講からの学びを少しでもお伝えできればと考えて居ります。

  • Liked Utpal Chakraborty
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    Utpal Chakraborty - Agile & Lean Movie Making - Do not limit Agile & Lean with any specific industry

    45 mins
    Talk
    Intermediate

    “Agile & Lean Movie Making” is a fresh and innovative topic, an experience of a team of movie makers on Agile and Lean methodologies. Importantly it has got a completely new dimension of imparting Agile, Lean type best practices from Movie Industry to the IT or other world like we did the same a decade back from Automobile Industry (Toyota).

    The session also reiterates the fact that Agile & Lean principles are not specific and limited for to any specific industry but the same can be applied to any industry and even in our day today work and get benefited. It Defines a new approach of executing SCRUM for more effectiveness.

    Some of the learning outcome from the session are:

    1. How some of the Agile & Lean type best practices used in movie making for ages can be adopted in IT and vice versa. 
      2. How Agile along with Six-Sigma Lean & Kanban can act as a Power Pack for cost cutting as well as excellence in production execution in movie making. 
      3. Importance of special Tools and Techniques in movie making as well as in IT wherever there is a technical challenge or a creative constraint. 
      5. Movie Production Envisioning vs. Agile Daily Scrum Meeting & backlog replenishment 
      6. Movie Post-mortem vs. Agile Retrospective
      7. Film Budgeting vs. Agile Estimation
  • Liked Taku Fujii
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    Taku Fujii - エンタープライズアジャイルの可能性と実現への提言

    Taku Fujii
    Taku Fujii
    general manager
    OGIS-RI Co.,Ltd.
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Executive

    エンタープライズアジャイル勉強会の実行委員会で考えた日本におけるエンタープライズアジャイルの3つの可能性をまず説明し、アジャイル開発の実践を試みる際に陥りがちなアンチパターンを説明します。さらに、そのアンチパターンを克服するための実行委員の方々の提言を動機、戦略、戦術という観点で整理して紹介します。

  • Liked Reina Otsuka
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    Reina Otsuka - 問題対ワタシ達:はじめてのMyアジャイル 〜 チームが変わっていったお話 & スクラムへの道のり

    20 mins
    Talk
    Beginner

    "agile、なにそれ、おいしいの?"というチームが、
    4年弱の間に2つの新規サービスを立ちあげる。
    その過程で、
    どのようにチームの問題を認識し、
    どのようにagileを取り入れ改善していったかのお話。

    私は好きにした。君たちも好きにしろ。

  • Liked Arata Fujimura
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    Arata Fujimura - ベトナムでのアジャイルオフショア開発への挑戦

    Arata Fujimura
    Arata Fujimura
    Senior Manager
    Monstar Lab, Inc.
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Intermediate

    RSGT2015では日本側の立ち位置でチャレンジしたアジャイルオフショア開発導入事例についてお話しさせて頂きました。

    RSGT2016ではフィリピンに滞在し、現地の多国籍チームの中に入って実践したアジャイル開発導入事例についてお話しさせて頂きました。

    そして今回のRSGT2017ではベトナムに半年間滞在し、ベトナム側の立ち位置でチャレンジしてきたアジャイルオフショア開発導入事例についてお話ししたいと考えています

    • 実際にベトナムで実践した事
    • 受け入れられて定着した事
    • 受け入れられずにやらなくなっちゃった事

    現地でチャレンジしたからこそ得られたこれらの経験をお伝えできればと思います。

    また日本側、ベトナム側それぞれの立ち位置で3年以上取り組んできたアジャイルオフショア開発の目指すべき方向性についてもお話しする予定です。

  • Liked Quang Nguyen
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    Quang Nguyen - つチームは1つ橋を作るのため、どのくらいがかかりますか | How Long does it Take for a Team to Build Bridge?

    Quang Nguyen
    Quang Nguyen
    Agile Coach
    DEK Technologies
    schedule 11 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Workshop
    Beginner

    Teamwork is extremely powerful, especially when the team has good tools to play with. They can do a lot of amazing things. This workshop will bring participants through design sprint and design thinking technique which are very good tools for the team to quickly build up their MVP (minimal viable product). And of course, it will helps the team to archive the goal they may never did it before, building a BRIDGE.

  • Liked Miho Nagase
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    Miho Nagase - Manga Drawing Programming Workshop

    Miho Nagase
    Miho Nagase
    Agile Coach
    Attractor Inc.
    schedule 1 year ago
    Sold Out!
    45 mins
    Workshop
    Beginner

    This workshop is a simulation of traditional software development process.
    Participants will experience the whole software development process including requirements, specification, designing, coding and testing with handoffs.

  • Liked Masanori Kado
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    Masanori Kado / Junya Ishihara - Scratchでペアプログラミング体験

    45 mins
    Workshop
    Beginner

    2014年3月、達人デイヴ・トーマスが「アジャイルは死んだ」と宣言してから、プログラミングのできない「認定ほげほげ」や「ふがふがコーチ」は殲滅した。それを遡ること数年前、Scratchの開発者であるミッチェル・レズニック教授がTEDトークで 「子供達にプログラミングを教えよう」と感動的なプレゼンを行い、日本には阿部和広先生の著書『小学生からはじめるわくわくプログラミング』(日経BP社)という良書が登場した。アジャイルが死んだ一方で、プログラミングそのものは裾野を広げているのである。すでにゾンビとなった方々もこれを機に童心に戻り、Scratchでプログラミングを学び直してみてはどうだろうか。本セッションでは、アジャイルプラクティスのひとつ「ペアプログラミング」によって、それを体験する。