Let's play and learn! 

In this game you will do a real project, we will assemble several teams. Each of them will have a simple goal, build a tower made of spaghetti and on the top coronate it with a marshmallow. The team that achieves the higher tower wins.

A simple project like this can end up being complicated due to hidden assumptions. Let's experiment and see what happens with our towers!

 
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Outline/structure of the Session

5 minutes Introduction

5 minutes team creation

20 minutes run the game

10 minutes recap results

5 minutes Q&A

 

 

Learning Outcome

Most projects have hidden assumptions that make them fail, they might make all the investment to be drop to the garbage. That's why is so important to have an iterative approach to be able to deliver rather than create a big tower that will fall when we test it on the real environment.

Not only this exercise is an eye opener, it also can be used with any retrospective to make it more animated and create team building with your team.

Target Audience

Everyone

schedule Submitted 9 months ago

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  • Hien Nguyen
    Hien Nguyen
    Board member
    Agile Vietnam
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Intermediate

    Testing isn't mentioned directly in any Agile method but it's super important to support the built-in quality. Then how to get it done in the right way? This talk delivers one of the common approach with the case study, following Agile testing manifesto

    This talk comes from the problem, methodology to solution, applied in a complicated system for years.

  • Liked Stefan Nüsperling
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    Stefan Nüsperling - How to Energize People - Agile Leadership

    45 mins
    Workshop
    Intermediate

    In this workshop you will learn how to energize people with a simple card game called Moving Motivators, developed by Jurgen Appelo, the founder of Management 3.0.
    Management 3.0 is a movement of innovation and leadership with management as a group responsibility. Its goal is to help you grow and transform organizations into becoming great places to work.

    The Moving Motivators Game is not only a tool for learning about each others intrinsic motivation, it is also an effective communication exercise and it is always great fun for all participants.

  • Liked Hiroyuki Ito
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    Hiroyuki Ito - アジャイル・メトリクス実践ガイド

    Hiroyuki Ito
    Hiroyuki Ito
    Agile Coach
    Yahoo Japan Corporation
    schedule 10 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Intermediate
    アジャイルの文脈において、メトリクスの取得・活用は、もはや一般的なこととなりつつあります。
    メトリクスには、仮説検証に基づく経験主義的な行動を促し、結果として自律的成長や協働につながるという側面があります。
    一方でプロダクト開発の現場からは、「メトリクスの取り方がよく分からない」・「どう活用すれば良いのか分からない」といった意見も耳にします。
     
    当セッションでは、プロダクト開発の現場の「メトリクス難民」を救うため、メトリクスの学術的裏付け、具体的な取得・活用方法および事例を、
    Agile2016・SQiP2016の最新の知見を踏まえながらご紹介させていただきます。
     
    さぁ、皆さんも爆ぜましょう!
  • Harada Kiro
    Harada Kiro
    Senior Consultant
    Attractor Inc.
    schedule 10 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Beginner

    Kaizen is a Japanese word that means continuous improvements.

    However, people usually find that make one improvement is easy but having improvements continuously is not that easy and rarely could keep them continue.

    In this session, we present Kaizen patterns where teams can use to help themselves to achieve continuous improvements.

  • Liked Toshiyuki Ohtomo
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    Toshiyuki Ohtomo - 缶詰屋さんの課題解決にスクラムを使ってみた

    Toshiyuki Ohtomo
    Toshiyuki Ohtomo
    プログラマ
    Cafigla LLC.
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Experience Report
    Intermediate

    〜スクラムマスターが求められているのは、ソフトウェアの世界に限ったことじゃないを実践したみた結果を共有します〜

     

    自然派オリジナル缶詰の制作、販売を行う会社とお店を立ち上げたばかりの元エンジニアの社長さん。

    やりたいことが沢山ある中、お店をオープンしました。
    まずは店舗運営の初期メンバーを3人雇ったけれど、その人達の日々の仕事を考えること(指示出し)で手一杯になって、本当にやりたかったことになかなか手を付けられない日々。

     

    ストレスがたまる中、そういえばエンジニア時代にも同じことがあったような。

    あのときは、スクラムを取り入れることに挑戦したな。

     

    ただ、どうすればスクラムを缶詰屋さんに適応することができるのか。

     

    手探りで缶詰屋さんにスクラムを適応した、社長さんとスクラムマスターのお話をします。

     

  • Liked Takahiro Kaihara
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    Takahiro Kaihara - つらい問題に出会ったら

    Takahiro Kaihara
    Takahiro Kaihara
    Staff
    Tao of Scrum Kansai
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Intermediate

    スクラムに取り組むと、とても解決が難しい問題を掘り当ててしまうことがあります。
     
    ロジカルには解決できないような問題 --- 例えば、

    マネジメント層に不信感をもっていたり

    何かが原因で孤立してしまった人、

    原因を誰のせいにもできない問題でつまづいてしまった人…


    組織で働いていると、矛盾、葛藤、理不尽な問題はたくさんあります。
     
    そのような体験をしたり発見した方は多いのではないでしょうか?
     
    私もスクラムチームを支援する立場として、そのようなつらく難しい問題に直面し悩みました。
     
    そんな時にふとしたきっかけで、私はコーチングのプロのコーチに

    『つらい問題に出会ったときの向き合い方』が存在することを教えてもらいました。

     

    それは、ある「対話」のやり方でした。
     
    そこで得た知識と経験を、Regional Scrum Gathering Tokyo 2017 に参加される皆さんにも共有したいと思います。

  • Liked Ryutaro YOSHIBA (Ryuzee)
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    Ryutaro YOSHIBA (Ryuzee) - Pitfalls of Scrum -- My findings from coaching / スクラムの落とし穴 〜アジャイルコーチが遭遇するよくある問題とその解決方法

    Ryutaro YOSHIBA (Ryuzee)
    Ryutaro YOSHIBA (Ryuzee)
    Agile Coach
    Ryuzee.com
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Intermediate

    As an agile coach, I've been finding and watching lots of failure or mistake or misunderstanding related to Scrum. This session will introduce common pitfalls that many team encounter and will provide the way how to avoid those pitfalls.

    アジャイルコーチとしてスクラムに関する多くの失敗や間違い、誤解を見てきました。本セッションではよくある落とし穴や問題、間違いと、それをどう避けるかについて解説します。

  • Liked Takao Oyobe
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    Takao Oyobe - シン・未来会議 - スクラムチームを支える組織づくり -

    20 mins
    Talk
    Intermediate

    自分たちの組織をどうやって改善するのか

    特にエンジニアは組織の話となると嫌厭しがちです。
    わかります、自分もそうでした。

    でも、身近な改善を続けると必ず組織の問題にぶつかります(ました)。
    昨今話題のDevOpsやMicroserviceの話をとりあげてみても、組織とは切っても切り離せません。

    そんな時にもちろん今とは違ういい組織を探すことも一つの選択肢です。
    しかし、そんな都合がいい組織は果たしてあるのでしょうか。
    仮にあったとして自分がそこに都合よく入れるのでしょうか。

     

    そんなことを考えた1エンジニアが、組織を変えることを考えて「未来会議」というものをやってみた話をします。

    自分たちのどうやって組織と向き合えばいいのか、どういう組織を目指すべきなのか一緒に考えませんか?

     

  • Liked Quang Nguyen
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    Quang Nguyen - あなたはジェンキンズ様と彼の友達を殺していますか | Are You Killing Mr. Jenkins and his Friends?

    Quang Nguyen
    Quang Nguyen
    Agile Coach
    DEK Technologies
    schedule 10 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Tutorial
    Beginner

    Continuous Integration is crucial in modern software development. Therefore, a lot of teams involve Mr. Jenkins and hope for a better quality software. But do they know that they are killing Mr. Jenkins? My talk will answer this question and introduce 3 levels of good practices to maintain a healthy, strong and long living Mr. Jenkins.

  • Liked 武市 大志
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    武市 大志 - 日経電子版 穴のあいたバケツ開発

    60 mins
    Keynote
    Intermediate

    日経電子版は2015年に日経電子版アプリを全面リニューアルし、その後の継続的な改善リリースによってアクティブユーザー数を1年で2倍に押し上げ、AppStoreのおすすめベストニュースAppにも選ばれました。

    これらを実現したのはレガシーな開発体制からの脱却、社員がメインエンジニアとしてプログラムを書く内製開発、そして部局の壁を越えて理想を実現するためのチーム力でした。アジャイル開発を進める上で遭遇した課題・解決策、そしてこれからの展望をお話しします。

  • Liked Bùi Minh Trường
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    Bùi Minh Trường - オフショアにおけるアジャイル開発の壁を乗り越える

    Bùi Minh Trường
    Bùi Minh Trường
    PMO Manager
    Altplus VietNam
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Talk
    Executive

    こんな問題に直面したことがある人はいませんか?
    1. リソースが足りない
    2. 思った通りにオフショア先が動いてくれない
    3. オフショア開発でどうやってアジャイルできるのかわからない
    開発者、マネージャーとして約十年の経験の中で、異なる国の、異なる文化を持ち、スキルも考え方も違う人たちと働いてきた方法をお話しします。オフショアで陥りがちな落とし穴を避け、問題を解決するコツが見つかるかもしれません。
    また、国をまたいだスクラムチームの立ち上げ方についてもお話しします。コストを押さえつつ、今のやり方でプロジェクトを成功させる方法を知りたければ、是非聞きに来てください。

    ※追伸:(ベトナム人)日本語で発表します。

  • Liked Yudai  Moriya
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    Yudai Moriya - 学生がチーム開発のメンタリングを改善したひと夏の話

    20 mins
    Talk
    Beginner

    筑波大学大学院 M2 4人による発表です.

    筑波大学では,毎年8月に2週間のenPiT開発合宿を開催しています.全国の大学から100名近くのM1の受講生が参加し,10数チームに分かれて,プロジェクトを通してチーム開発を学んでいます.

    そこには,前回の受講生であるM2の学生が,教員や社会人とともにメンターとして参加しています.

    合宿中は,受講生チームの朝会を必要に応じてファシリテーションし,Scrum of Scrumsを実施して情報共有を行っていました.

    これまでメンターは,受講生をサポートする仕組みを作り,毎年改善してきました.
    昨年の受講生だった僕たちの経験から,メンターをもっと有効活用する方法はないかと考え,"enPiT Go"というメンター呼び出しシステムを作成し導入しました.

    本セッションでは,このメンタ―呼び出しシステムと,Scrum of Scrumsを使ったメンタリングの仕組みについてお話します.
    Scrumの実践とメンタリングを経験した学生の体験談や,そこから得られた知見を共有します.

  • Liked Stefan Nüsperling
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    Stefan Nüsperling - Scale an Organization the Agile Way | 会社組織のスケールアップ

    Stefan Nüsperling
    Stefan Nüsperling
    Founder
    NüWorks
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Workshop
    Intermediate

    In this workshop you will learn how to grow business in an agile way, with a simple card game called „Meddlers“, developed by Jurgen Appelo, the founder of Management 3.0.
    Management 3.0 is a pioneering approach to help creative organizations survive and thrive in the twenty-first century.

    The exercise allows players to visualize and discuss organizational structure, in a way that matches the concept of value networks.

  • Liked Phạm Anh Đới
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    Phạm Anh Đới - Being Agile with your Offshoring/Outsourcing Partners - アジャイルなオフショアチーム

    45 mins
    Talk
    Intermediate
    You care about your products and customers, you want to have agility by applying Agile, but it is really hard to be Agile with offshoring/outsourcing partners due type of contract or the methodology of management, the distribution of team, culture, trust, quality, etc.
     
    As a developer, leader and Agile coach for many outsourcing companies for Japan, I have seen patterns to help you get your outsourcing patners been Agile.
     
    I am Vietnamese, I will present with a Japanese guy. I was working in outsourcing side and my partner will share view from outsourcer side.
     
     プロダクトと顧客のことを考えながら、海外チームと”アジャイルなオフショア開発”を実践しようとすると多くの困難が伴います。 例えば…契約、マネジメント手法、チームの距離、文化、信頼、品質...etc。 ケーススタディを交えながら、オフショア開発に携わる開発者、リーダー、そしてアジャイルコーチに役立つ実践パターンを日本サイド、ベトナムサイド、それぞれの視点から紹介します。
     
     
  • Liked Kenji Morita
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    Kenji Morita - 20分でスクラム入門 ステップ・バイ・ステップ

    Kenji Morita
    Kenji Morita
    Senior Engineer
    Canon Inc.
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Beginner

    スクラムについて、大きな重要な概念から順に説明し、何段階かに分けて少しずつ詳細化しながら解説をして、最後にはスクラムガイドに載っている用語の説明まで辿り着きます。

    スクラムの有用性を説明する必要がない相手への説明、用語から入ると嫌がられそうな相手への説明用に作りました。

    聴衆の方には、当たり前の内容だと思いますが、新米スクラムマスターが開発チームに説明をする場合、事務部門などでスクラムを採用したい場合の説明などに使えるとおもいます。

    資料は、皆さんがカスタマイズして使えるようにpptxでお配りしたいと考えています。

  • Liked Kenji Morita
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    Kenji Morita - LeSSにおけるチーム連携のパターン

    Kenji Morita
    Kenji Morita
    Senior Engineer
    Canon Inc.
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    20 mins
    Talk
    Advanced

    最近は日本でも、Scrumの実践者は増えてきており、1チームでの開発で成功をおさめ、2チーム、3チームと規模を拡大している事例も増えてきていると思います。Scrumのスケール手法としては、SAFeがメジャーですが、フレームワークとして非常に大きく、数チームのためのフレームワークとしては、取り組みにくいのが現実です。

    そこで、昨年は「Nexus と LeSS 概要と説明」と題して、それらの概要や共通点を紹介しました。どちらの手法も、元になっているスクラムと同じで、必要最低限の必須のフレームワークのみを定義しており、少しずつ開発規模を拡大していくチームが、必要最小限のプラクテスを実践し、不足部分に関しては、開発チームが改善していくスタートラインとするのに、適した手法になっています。

    Nexusでは、依存関係が最小になるように、LeSSでは、フィーチャーチームによるチーム分割を基本とし、ドメイン知識や実装する機能について、チーム内で完結し、できる限りチーム内でのコミュニケーションで、開発が進められるように考えられています。

    しかしその場合、異なるチームが同じコンポーネントの変更をする必要があり、専門性の高い技術を全てのチームが持たなければならないことを意味します。
    このような問題を解決するため、LeSSには以下のようなチーム間連携の仕組みがあります。
    * マルチチーム・バックログリファインメント
    * No Branch
    * コミュニティー
    * オープンスペース
    * トラベラー
    * コンポーネントメンター
    * スカウト

    本セッションでは、Scrumのスケールアップの時に、チーム間連携を改善するこれらのプラクティスについて、紹介します。

    LeSS Study コニュミュニティーで学び、日本での第一回の「認定LeSS実践者コース」の受講からの学びを少しでもお伝えできればと考えて居ります。

  • Liked Utpal Chakraborty
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    Utpal Chakraborty - Agile & Lean Movie Making - Do not limit Agile & Lean with any specific industry

    45 mins
    Talk
    Intermediate

    “Agile & Lean Movie Making” is a fresh and innovative topic, an experience of a team of movie makers on Agile and Lean methodologies. Importantly it has got a completely new dimension of imparting Agile, Lean type best practices from Movie Industry to the IT or other world like we did the same a decade back from Automobile Industry (Toyota).

    The session also reiterates the fact that Agile & Lean principles are not specific and limited for to any specific industry but the same can be applied to any industry and even in our day today work and get benefited. It Defines a new approach of executing SCRUM for more effectiveness.

    Some of the learning outcome from the session are:

    1. How some of the Agile & Lean type best practices used in movie making for ages can be adopted in IT and vice versa. 
      2. How Agile along with Six-Sigma Lean & Kanban can act as a Power Pack for cost cutting as well as excellence in production execution in movie making. 
      3. Importance of special Tools and Techniques in movie making as well as in IT wherever there is a technical challenge or a creative constraint. 
      5. Movie Production Envisioning vs. Agile Daily Scrum Meeting & backlog replenishment 
      6. Movie Post-mortem vs. Agile Retrospective
      7. Film Budgeting vs. Agile Estimation
  • Liked Oscar Lopez Alegre
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    Oscar Lopez Alegre - How long does it take to write a name

    Oscar Lopez Alegre
    Oscar Lopez Alegre
    Agile Coach
    Zinio
    schedule 10 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Workshop
    Beginner

    I would like to propose this game session to improve productivity, this game was ideated by Henrik Knieberg and was a great success on the conference of agile Vietnam 2016 (http://www.agilevietnam.org/conf/2016/)

    When I start coaching scrum teams the number of story points that the team can deliver is usually low. One of the general reasons why teams performance is not high is because the team tries to start all the stories of the sprint backlog as soon as possible. But by trying this the amount of things "done"(AKA working software) at the end of the sprint is very low.

    After this workshop attendants will realise about the impact on multitasking on Delivery, Risk and Productivity.

  • Liked KazuhideInano
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    KazuhideInano - SIMPLE2000 THEひよこクエストシリーズ Lv.1

    20 mins
    Experience Report
    Beginner

    突然ですが、「アジャイルひよこクラブ」ってコミュニテイ、ご存知ですか?

    「アジャイルひよこクラブ」とは、アジャイル(特にスクラム)の実践による開発現場の改善を志す人(ひよこ)が集い、有識者(にわとり)に悩みを相談しつつ、いつの日かにわとりになることを目指すコミュニティです。

    ひよこは現場へ旅立ち、経験を積んで立派なにわとりになって空に大きく羽ばたいて飛んでいきたいと夢見ています。しかし、 そもそもにわとりは飛べない 理解してくれないor誤解したまま理解してるつもりな上司に振り回されたり孤独を愛し過ぎて心を閉ざしてしまったメンバに夜回り先生したり会社のルールでがんじがらめに拘束されたりと、いろいろな壁に当たってチキンハートになってしまったりおいしいチキンにされそうになったりという厳しい現実が多々あります。

    あぁ、何ということでしょう!それでもひよこは今日も頑張ります。諦めずにこつこつと、あれやこれや奮闘しています。
    RPGでも大切ですよね、レベル上げ。にわとりへの道も スライム倒し 一歩の努力から。

    今回はみなさんに役立つ かもしれない であろうひよこ達の冒険の軌跡を事例として共有したいと思います。
    あるあるな悩みもあればその現場ならではの悩みもあったりと様々です。
    さぁ、外の世界にちょっと触れてみませんか?一狩り行こうぜ(違う)

  • Liked Oscar Lopez Alegre
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    Oscar Lopez Alegre - Build the lean canvas for your company! the compass for your product in one page

    Oscar Lopez Alegre
    Oscar Lopez Alegre
    Agile Coach
    Zinio
    schedule 9 months ago
    Sold Out!
    45 mins
    Workshop
    Intermediate

    The number one reason startups fail is not because they fail to build their product, but because they spend too much time, money, and effort building the wrong product, which do not solve a problem or customers do not want to pay for.

    During this session we will support to you to build an actual Lean Canvas for your Startup with your real product idea. Lean Canvas is a business model validation tool. It’s a companion tool that simplifies how you document business models, measure progress, and communicate learning with your internal and external stakeholders.

    After this session you will have this validated business model and know the next steps to move on with your idea.